Levi Noë en STHOM winnen Feico de Leeuw-Award 2023

Spoken-word-artiest Levie Noë en kunstenaar STHOM hebben de Feico de Leeuw-Award 2023 gewonnen. Uit handen van de wethouder Kunst en Cultuur Axel Boomgaars ontvingen zij een oorkonde, een check ter waarde van 1500,- en een kunstwerk van de fotograaf Thomas Franke. Daarnaast kregen alle genomineerden een fotoshoot van deze fotograaf aangeboden. De prijs is een initiatief van de Hoornse Stadsfeesten, Cultuur Hoorn en wordt mogelijk gemaakt door de gemeente Hoorn

page1image55231088 page1image55232544

De prijs werd uitgereikt op de openingsavond van het Hoornse Kunst & Cultuurweekend. Dit gebeurd in het lege pand van het Westfries museum. De Feico de Leeuw-Award wordt uitgereikt aan een persoon of organisatie die in de afgelopen jaren zijn eigen talent en kwaliteiten op positieve wijze heeft ingezet om locale kunstenaars, in allerlei disciplines, van amateurs tot professionals, op enigerlei wijze te stimuleren, te ondersteunen en/of een bijzonder podium te geven zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen.

Dit jaar waren de genomineerden:
• Susanne Edam en Niamh McCullough voor de kinderkunstacademie en kunstkantoor Bild.
• Jos van Tol Voor de manier waarop hij al jarenlang jonge bandjes en muzikanten coacht en een podium geeft.
• STHOM en Levi Noe . In het bijzonder voor hun bijdrage aan het project TOPS!

Jury

De jury, onder leiding van voorzitter Paul Groot gaf aan dat zij een lastige taak hadden om uit deze gekwalificeerde kunstenaars een keuze te maken. Vooral het gegeven dat er duo’s waren welke als individu zeer talentvol zijn maar mede werden genomineerd voor datgene wat ze samenbrengt was een uitdaging. De jury heeft dan ook geen unanieme keuze kunnen maken maar een laatste stemming ronde heeft toch geleidt tot een meerderheid van stemmen en daarmee tot een uitslag.

Motivatie

Deze keuze motiveerde de jury met de volgende tekst:

“Door hun eigen taal en persoonlijk overkomen zij ze voor veel mensen benaderbaar en weten ze jeugd in Hoorn en West-Friesland te boeien en te binden. Ze kiezen beiden hun eigen weg en komen elkaar geregeld tegen in het “circuit”. Ze gebruiken ieder op eigen wijze een kunstvorm om de connectie te maken met jonge mensen. Maar komen nu mooi samen in het Inloopatelier. Een prachtige samenwerking met grote spelers als De Blauwe Schuit en de Ggz, waarin zij de ontbrekende schakel zijn tot het grote succes hiervan. Het zou prachtig zijn als zij soortgelijke initiatieven een kans weten te geven op andere plekken zodat nog meer jongeren bereikt kunnen worden en kunnen excelleren op eigen niveau!”

De jury bestond verder uit Faralda Houthuijzen, Cynthia Dekker, Melissa Hoek, Maartje Brandt en Linda Meulenhoff.

Zij gaf verder nog als aanbeveling aan de winnaars om de jongeren te blijven stimuleren, het initiatief TOPS uit te breiden binnen de regio. Zoek naar nieuwe verbindingen naast Blauwe Schuit en GGZ NHN. Deze combinatie verdient het om jongeren een veilige plek te vinden waar ze kunnen ontwikkelen.

Extra info

De Award

is een aanmoedigingsprijs en wordt in die zin ook uitgereikt aan een persoon/organisatie die ofwel nog aan het begin staat van zijn/haar activiteiten of hier middenin staat. Bij deze prijs staat voorop dat de winnaar anderen inspireert met zijn werk/activiteiten. De initiator van deze deze prijs, de Hoornse Stadsfeesten, wil hiermee aangeven dat de beloonde activiteiten een duidelijke meerwaarde voor de kunsten-scene in Hoorn zijn.

Sinds 2019

wordt de Feico de Leeuw samen de Hoornse Kunst en Cultuurprijs financieel ondersteund door de gemeente Hoorn en wordt de prijs ook namens de gemeente uitgereikt. De organisatie Cultuur Hoorn houdt het overzicht over de procedures van beide prijzen. Beide prijzen worden om het jaar uitgereikt.

• De Hoornse Kunst en Cultuurprijs is een waardering voor een carrière of bijzondere prestatie. Deze wordt georganiseerd door Cultuur Hoorn.
  • De Feico de Leeuw-prijs is een ondersteuning voor iemand die nog volop bezig ons zijn of haar carrière te ontwikkelen en daarbij ook vele anderen inspireert. Deze wordt georganiseerd door de Hoornse Stadsfeesten.

Prijs
In de geest van de prijs wordt elk jaar een jonge kunstenaar gevraagd om een werk te maken die als prijs wordt uitgereikt, dit samen met een geldbedrag van 1500,- en een certificaat.

Winnaars Feico de Leeuw-Award
2015: Martijn Bos.
Voor de wijze waarop hij vele activiteiten van Feico de Leeuw wist over te nemen en van een nieuwe impuls voorzag.

2016: Irma van der Lubbe.
Voor haar activiteit Volgspot waarmee zij op innovatieve wijze zangers en zangeressen zowel een podium als een opleidingstraject aanbood door deze te koppelen aan plaatselijke bands, coaches en organisaties.

2017: Richard Spoelstra
Voor zijn activiteiten als festivalorganisator, met name ten aanzien van het Vrij Festival.

2018: Jesper Huisman
Voor het organiseren van het organiseren en leiden van de popsessie in Café Backstage en het ondersteunen van jonge musici.

2020: Joost van Beek
Voor het organiseren van Hoor Ons. Hiermee geeft hij muzikale talenten uit de Grote Waal in Hoorn ondersteuning en brengt ze samen op één cd.

Dit jaar bestaat de jury uit:
– Paul Groot (voorzitter)
– Cynthia Dekker (Schouwburg Het Park)
– Faralda Houthuijsen (NHD)
– Linda Meulenhoff (Boterhal)
– Maartje Brandt (Vrienden van Feico de Leeuw) – Melissa Hoek (HSF)

Heeft u nog vragen naar aanleiding van dit bericht of contact willen opnemen met de genomineerden dan kan dat viatheo@stadsfeestenhoorn.nl

page2image55166592

MegaphoNews - Closer Than Ever

The leading news agency comes to your smartphone.  Download now.